Front-end / Back-end koncepció

A front-end és back-end páros megértése kritikusan fontos ahhoz, hogy igazán sikeres és eredményes marketinget tudj csinálni. Ez a koncepció szerintünk alkalmas arra, hogy akár már néhány éves távon is tízszeres eredménykülönbséget okozzon a cégedben ahhoz képest, ha nem érted és nem használod.

Front-end

A front-end szó szerint azt jelenti, hogy a (marketing) „első vége” (mármint úgy első, hogy elülső, ami elöl van). Nem meglepő módon a back-end pedig a „hátsó végét” jelenti a marketingfolyamatnak. Ne keresd a közepét, mert a kettő együtt kiteszi a teljes marketing logikai folyamatot. Az egyik része a front-end, a másik része a back-end.

Nagyon leegyszerűsítve a front end az új vevők szerzéséről szól. És itt van ismét egy szuperfontos dolog, amit meg kell értened, különben a lassú halál vár a cégedre – és ez nem is túlzás, maximum még nem látod elég tisztán ennek a valóságát.

Hosszú távon az a vállalkozás fog életben maradni és fejlődni, amelyik többet tud költeni új vevők szerzésére. Ez egy élet-halál szintű tudás, mert a legtöbben pont az ellenkezőjét kergetik. A legtöbben arra hajtanak, hogy a lehető legolcsóbban, akár ingyen tudjanak vevőket szerezni, és nekik általában ez egy alapfeltétele is a biznisznek. Ha nem tudnának nagyon olcsón (akár ingyen) vevőt szerezni, akkor be is zárhatnák a boltot.

Back-end

A back-end ott kezdődik, amikor beérkezik egy új vevő a rendszerbe. A back-end célja, hogy egy vevőből a lehető legmagasabb bevételt érd el a vevő élettartama során. Ez azt jelenti, hogy amíg a vevő vevőnek számít (például amíg el nem költözik a környékről, vagy már nincs szüksége a szolgáltatásodra, vagy – durva – meg nem hal stb.), addig mennyit fog nálad elkölteni. Minél magasabb ez az érték, a front end aktivitásodban annál többet tudsz majd egy új ilyen vevő megszerzésére költeni.

Ha van rá szemed, akkor ebből már tisztán látod, hogy a back-end igazából sokkal fontosabb bizonyos értelemben, mint a front-end, hiszen a back-end adja a benzint a front-endnek. Ez szerintem egy baromi egyszerű koncepció, de mégis elég kevesen értik ezt meg annyira, hogy rendesen alkalmazzák is a cégükben.